onsdag 14. mars 2007

Sysselsetting av mennesker

Mennesket må sysselsettes!

Det er ikke alltid så lett å være valp og tro at det er riktig å 'forhundlige' mennesker. Mennesket er ikke skapt til en tilværelse som kosemenneske. De er altfor kravstore til det - i tillegg til mosjon, trenger de utfordringer for hjernen og en fast pote. Noen ganger tror man at man forstår dem, men så gjør de noe som er helt utenfor en hver fatteevne.
Jeg kan bare nevne et eksempel:

De går på do inne - slå den!

Jeg har lagt meg til en læringsteoretisk metodikk som jeg tror fungerer. Jeg later som om jeg oppfatter beskjedene jeg får, så legger jeg an en mine som gir inntrykk av at jeg forstår det jeg har fått beskjed om, .... og til sist ignorerer jeg beskjeden. Veldig virkningsfullt!
Rekkefølgen er altså:

Oppfattet - Forstått - Ignorert

Noen ganger kommer metodikken helt til sin rett:

I går oppdaget jeg, for eksempel, en forlokkende hestebærsj i skogen. Faktisk fikk jeg ferten av den lenge før den var et byks unna. Jeg 'noterte' meg bak øret at mennesket mitt sa 'nei' akkurat i det jeg myknet halsmusklene og strakk hodet fremover for å trekke inn den forførende duften. Da oppfattet jeg poenget: mennesker liker faktisk ikke hestebærsj - ikke lukta en gang. Jeg forstod raskt situasjonen. Her gjaldt det å se uberørt ut og late som om jeg hadde oppfattet og forstått at målrettet passering av herlighetene var min eneste tanke. Jeg fulgte planen til jeg var på siden av etterlatenskapene - og der, i løpet av brøkdelen av et sekund, ble villdyret vekket og instinktene overmannet meg. Jeg kastet jeg meg rundt for å glefse i meg en solid munnfull av den dampende hestebærsjen.
Planen lyktes - Smaken var himmelsk - Mennesker er trege.

Opplæring bør fortrinnsvis foregå med godbiter og humor
- iallefall når det er jeg som skal læres opp!
Det er liksom livet!
Roper du på meg med lek og latter i stemmen?
- Ja, da kommer jeg med en gang og tenker: er det lever- eller frolic-biter denne gangen, tro?

En annen viktig sysselsetting kan være å tisse på gulvet. Gulvfilla er så morsom. Den tar menneskene fram for å more oss valper. Det er fint!


Det er himmelsk å hvile 'skråtten' etter å ha sysselsatt mennesker!




Mennesket er hundens beste venn!

Ingen kommentarer: