mandag 19. mars 2007

Kroker må krøkes tidlig

Jeg utgjør 50% av en ekvipasje!
Flott ikke sant!

Ser du hvor målrettet og akselbredt jeg stiller til dyst? Litt 'tøff' allerede i min alder lissom... (.. ingen trenger å vite at jeg for det meste er tilskuer enda!)

Lydighetstrening er fabelaktige greier!
Det er på en måte samlivskurs for hund og eier. Dialog, konfliktløsning og 'frihet under ansvar' er tingen! Mennesket mitt bør trekkes med dit det ikke forstår at det vil her i livet!

På våre kjølige breddegrader stimler folk og dyr fra Berner Sennenhundklubben, avd. Buskerud, seg sammen ved Noratel/Eikersenteret i Hokksund kl. 19 på torsdager. En asfaltert plass med blekt kveldslys!
Der utføres synkrone øvelser i samlet flokk! Hver hund sin eier - og av og til også enda en eier som 'bifaller' eller 'bjeffer' fra sidelinjen!
Det er stas!
Særlig når vi hunder viser oss fra vår beste side. Da svulmer eieren av blomstrende stolthet, trekker inn magen, skyter brystkassen frem og holder hodet høyt! Jantelovens veke budskap må vike, og hund og eier trer frem i fullkommen harmoni!

I alle fall i teorien!

Jeg er bare en skarve amatør foreløpig, og kan la ørene flagre!
Betrakninger, filosoferinger og avstikkere er valpers privilegie på trening!
Min beste oppdagelse så langt er at lommene til menneskene bugner av lekkerbiskener.
Mmm..
De store hundene må gjøre seg fortjent til godsakene, og vi små får smake fordi vi er så søte :-)
Fra mitt ståsted synes jeg det er en rettferdig fordeling av godene!

Trening av hund og menneske består, som sagt, ofte av synkrone øvelser med små variasjoner i rekkefølgen:

  • hilsing


  • fremad med vending høyre og venstre


  • en og annen forventning om tankelest viljestyring (m.a.o: .. gjøre det eieren tenker)


  • ligg & bli


  • glemte kommandoer og full forvirring


  • innkalling


  • fri improvisasjon (både fra to- og firbente)


  • passeringer


  • ..og fiffige innslag av kjønnsdrift, aggresjon og rangtesting

Vi valper er for små til å være med på alt. Det betyr at vi har tid til funderinger:
Styres menneskene kun av instinkter, eller kan det føres bevis for at mennesket virkelig har evne til å tenke selv?

Foreløpig mener jeg å kunne slå fast at menneskene er utstyrt forskjellig - noen gir seg lett, andre har viljestyrke, noen er sterke, og noen er lure. Noen har så flotte og velutviklede stemmebånd at når de sier SITT! så setter alle hundene på treningen seg.
Rasjonell praksis!(?)

Trening gjør som regel ikke vondt - annet enn i stoltheten av og til!

Andre mennesker har 'tidvise spasmer' i ytre ekstremiteter som varsler eller understreker kommando allerede før den er påtenkt.
Spennende saker - telepatisk 'touch' liksom!

Jeg foretrekker nok de tydelige - de som har volumknappen lavt og forkaster vold, mas og utilbørlig tvang.

Krøket og kroket blir jeg vel med tiden!
Samlivskurs er interessante greier!

Ingen kommentarer: